Aftrekbare kosten voor de ZZP'er

Publicatie datum: 1 mei 2018 08:00
Als zzp'er je winst drukken door het opvoeren van zakelijke kosten in je onderneming zorgt voor een besparing op te betalen belasting. Let wel, niet alle kosten zijn aftrekbaar, sommige kosten zijn deels of gespreid aftrekbaar.


Zakelijke kosten 


Alle kosten die direct verband houden met de uitvoering van jouw bedrijfsactiviteit zijn aftrekbaar van de omzet. De Belastingdienst zegt: 'Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.' Soms voert de Belastingdienst controles uit op de opgevoerde kosten. Zijn de kosten volledig gemaakt in het zakelijk belang, dan zal de inspecteur dit accepteren. Echter, wanneer de kosten in verhouding tot het zakelijk belang uit balans zijn, dan kan er controle plaatsvinden om te checken of een en ander nog in verhouding staat. Hier schreven we al eens wanneer en hoe je zakelijke kosten gespreid aftrekt. 


Algemene zakelijke kosten die verband houden met de bedrijfsvoering zijn: 

  • Bedrijfsadvies;
  • Verzekeringen;
  • Onderhoudskosten;
  • Huur van de bedrijfsruimte;
  • Inrichting van het kantoor/ werkplaats.


Over bepaalde uitgaven mag je als ondernemer geen btw aftrekken. Sommige van deze kosten zijn wel aftrekbaar van de privé inkomstenbelasting. Voorbeelden zijn: 

  • Aankopen voor privé gebruik;
  • Uitgaven gemaakt voor vrijgestelde omzet; 
  • Uitgaven in de horeca of door een cateraar in een daarvoor ingerichte ruimte; 
  • Personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken wanneer het totaal hoger is dan € 227 ex btw per begunstigde per jaar.  


Kosten voor omzetbelasting


De btw die je als ondernemer betaalt over inkopen, kosten en investeringen kun je onder voorwaarden als voorbelasting aftrekken van de btw die over de omzet moet worden afgedragen. De voorbelasting geef je op bij de aangifte omzetbelasting. Let hier wel bij op. Zoals hierboven aangegeven mag er bijvoorbeeld over een aantal zaken geen btw afgetrokken worden. Sommige ondernemers leveren zowel btw onbelaste en belaste diensten, zij moeten de btw splitsen tussen aftrekbaar en niet-aftrekbaar naar gelang de diensten of goederen vrijgesteld of belast is met btw. 

De Belastingdienst heeft op haar website een overzicht staan met kosten die deels of zelfs volledig uitgesloten zijn als aftrekpost. Klik hier voor meer info.


Hoe verder?  


Van veel zakelijke kosten ben je als ondernemer wel op de hoogte. We zien echter nog regelmatig dat ondernemers geld laten liggen. Zonde, want er is veel meer mogelijk dan je denkt. De richtlijnen zijn echter zo uitgebreid dat je als ondernemer vaak in een web van regels bevindt. Maak je gebruik van een boekhouder, dan worden de zakelijke kosten waarschijnlijk goed afgetrokken. Doe je jouw administratie echter zelf, overweeg dan eens advies in te winnen. Indien gewenst kan dit uiteraard ook via ons. Heb je hier behoefte aan, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Samen met jou kijken we naar de mogelijkheden voor jouw onderneming. 



Wil je op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op Facebook, LinkedIn en Twitter