Verkeerde prijs, toch leveren?

Publicatie datum: 14 augustus 2017 11:26
Een bed voor € 24. Te mooi om waar te zijn of ziet u dit als reële prijs? Stel dat u zich als verkoper vergist, moet u dan leveren of zijn er andere opties?


Prijsknaller!

We kennen allemaal het verhaal van de bekende prijsknaller die hoogslapers verkocht voor € 24. Hij gaat alleen niet uitleveren vanwege een systeemfout. Naast deze prijs, stond er ook een bed op de site voor € 99.999,-. De oorspronkelijke prijs voor het kinderbed was € 319,-. Kon de consument er redelijkerwijs vanuit gaan dat de prijs niet klopte? Daar buigen momenteel diverse juristen zich over. Interessant is wel dat dit geen opzichzelfstaand verhaal is. Er zijn al diverse bedrijven het schip in gegaan met foutieve, veel te lage prijzen. Maar bent u als verkoper dan verplicht tegen die verkeerde prijs te leveren? Wij nemen wat basisregels met u door.


Consumentenrecht 


In deze tijd van online shops wordt gewerkt met systemen. En waar gewerkt wordt, kunnen fouten gemaakt worden. Als consument heeft u dit misschien niet direct door en overheerst vooral het gevoel van blijdschap bij het zien van een grote prijsknaller. Maar is dat ook realistisch tegenover de verkopende partij?

Wanneer u als consument na bestelling een bevestiging ontvangt, is er feitelijk een koopovereenkomst gesloten. In de basis moet de webwinkel leveren tegen de afgesproken prijs zoals opgenomen in de bevestiging. Had u echter redenen om te twijfelen aan de prijs, bijvoorbeeld omdat deze veel hoger of lager was dan normaal, dan kunt u de verkoper niet aan de afgesproken prijs houden. Het is mogelijk dat er een komma verkeerd staat of dat er een foutief bedrag is ingevuld. Twijfelt u over de prijs, check deze dan bij de verkopende partij. Uiteraard moet de verkopende partij zich dan wel zo snel mogelijk bij u melden en aangeven wat er aan de hand is. 

 

Verkeerde prijs bij B2B 

  • Verkoop aan VOF of Eenmanszaak

Het is mogelijk dat bij verkoop aan bedrijven eveneens het consumentenrecht van toepassing is. Dit kan bijvoorbeeld bij verkoop aan een eenmanszaak of VOF. Koopt de klant iets voor zijn bedrijf, maar op eigen naam, dan is deze optie sowieso mogelijk. Koopt hij op naam van zijn bedrijf, dan zijn hier andere regels aan verbonden. Wanneer de klant niet handelt vanuit een NV of BV en het aangekochte product niet tot de corebusiness van het bedrijf behoort, is het mogelijk alsnog in het consumentenrecht te vallen. Bovenstaande situatie is dan van toepassing.

  • Verkoop aan BV of NV

Bij verkopen aan rechtspersonen (BV/NV) is het consumentenrecht per definitie niet van toepassing. Staat u dan met uw rug tegen de muur als u verkoopt tegen een foutieve prijs? Nee, u kunt zich namelijk wel beroepen op een zogenaamd verschil tussen wil en verklaring. U verklaarde te verkopen tegen een bepaalde prijs, terwijl u dit eigenlijk niet wilde. De koopovereenkomst kan daarmee worden vernietigd. Een stap hiervoor is natuurlijk om met uw klant in gesprek te gaan. Hij was tenslotte van plan om iets bij u af te nemen. Wellicht kunt u elkaar tegemoet komen en alsnog tot een goede deal komen. Het belangrijkste is in ieder geval dat u direct melding maakt van uw vergissing, zodat daar geen onduidelijkheid over kan bestaan.


Hoe nu verder? 

Voorkomen is natuurlijk altijd beter, een extra check op de prijzen raden we aan. Tegenwoordig zijn echter veel processen zoals deze geautomatiseerd. Zodra u ontdekt dat er een fout gemaakt is, is het van belang dat u direct handelt. Informeer uw klant(en) en onderneem actie. Tevreden klanten staan uiteraard voorop, uw bedrijf hoeft alleen niet om te vallen door één vergissing. Advies nodig over hoe u uw bedrijfsproces kan optimaliseren om een dergelijke vergissing voor te kunnen zijn? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag een foutje te voorkomen. 



Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op Facebook, LinkedIn en/of Twitter.