NIEUWSBERICHT




Boekhouding uitbesteden of zelf doen?

Publicatie datum: 11 juli 2019 00:00
Als kleine MKB ondernemer of ZZP'er is de administratie vaak een extra ballast die u liever overboord gooit. Met een beetje hulp van een boekhouder houdt u alles op orde, maar u kunt ook de hele boekhouding uitbesteden. We praten u bij.


Bijhouden administratie


Dat u als ondernemer de verantwoordelijkheid heeft voor het voeren van een administratie is bekend. Wat dat precies inhoudt is alleen niet voor elke ZZP'er duidelijk. U kunt ervoor kiezen om alles zelf bij te houden. Afhankelijk van uw eigen boekhoudkundige inzicht en kennis is dat voor een kleine ondernemer vaak wel mogelijk. Zeker wanneer u een dienst levert en nauwelijks inkoopt. In zo een situatie heeft u misschien een handjevol facturen per maand te versturen. Het wordt anders voor bijvoorbeeld een loodgieter die veel inkoopt en regelmatig facturen verstuurt. Veel ondernemers houden graag alles in eigen beheer en zijn als gevolg daarvan veel tijd kwijt met verwerken, controle en aangiftes. Tijd is geld. De tijd die u aan administratieve verplichtingen besteedt, bent u niet declarabel en zeker als kleine ondernemer wilt u juist die tijd zo efficiënt mogelijk benutten. Ga eens na, wat is voor u als ondernemer wenselijk: de boekhouding zelf verzorgen of (deels) uitbesteden aan een professional en tijdwinst? 


Wat bevat de boekhouding


Een juist bijgehouden boekhouding bevat de volgende elementen: 

  • het grootboek, 
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie,
  • de voorraadadministratie, 
  • de in- en verkoopadministratie waaronder ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen,
  • de kasadministratie en kassabonnen, 
  • de loonadministratie, 
  • bankafschriften, 
  • contracten,
  • overeenkomsten en dergelijke, 
  • agenda’s en overzichten van afspraken.

Voor de boekhouding geldt een bewaartermijn van 7 jaar. Dit betekent dat al uw dossiermappen het (digitale) archief in moeten. Het is aan te raden hier (digitale schijf-)ruimte voor te maken, soms komt het voor dat de Belastingdienst binnen de bewaartermijn inzicht wilt in de boeken. Stukken over onroerende zaken hebben zelfs een bewaartermijn van 10 jaar. 


De waarde van een expert 


Als kleine ondernemer bent u niet verplicht de boekhouding uit te besteden aan een boekhouder of accountant. In principe kunt u daar dus geld op besparen. Maar bent u als ondernemer wel volledig op de hoogte van de nieuwste fiscale mogelijkheden? Denk bijvoorbeeld aan de Kleine ondernemersregeling die per 2020 wijzigt. Als ondernemer bent u een expert binnen uw vakgebied en bent u op de hoogte van de nieuwste "ins & outs" binnen de sector. Voor boekhouders en fiscalisten is dit niet anders. Als eerste weten zij wat er de komende jaren gaat veranderen in wet- en regelgeving. Wilt u kostenefficiënt werken, dan is een goede boekhouder een logische eerste stap. Met hun kennis en inzicht in uw cijfers kunnen zij adviseren over mogelijk fiscaal voordeel. De meeste boekhouders rekenen een uurtarief van tussen de € 70,- / € 100,- en op jaarbasis zijn prijzen van € 750,- niet vreemd. Dat lijkt een hoop geld maar door een expert in te schakelen gaat u veel tijd en zorgen besparen. Dan is die investering snel weer terugverdient. 


Boekhoudpakket of niet


Bent u benieuwd wat u kunt doen om uw administratieve processen te stroomlijnen? Heeft u een goed cijfermatig inzicht, dan kunt u zelf wellicht een goedlopend overzicht bouwen in Excel. Ook kunt u op internet verschillende goedkope (of gratis) software downloaden waarin de basisadministratie gevoerd kan worden. Dergelijke programma's werken prima maar als u meer functionaliteit wilt, zoals het opstellen van jaarrekeningen, het uitvoeren van aangiftes of het splitsen van kosten en opbrengsten dan komen deze al snel tekort. Wij werken zelf voor onze klanten met AFAS Profit, zowel met het complete ERP pakket als het Small Business pakket. We vertellen u er graag meer over bij interesse. 


Meedenken


Bent u benieuwd of u al optimaal gebruik maakt van alle fiscale mogelijkheden en of uw boekhouding juist is ingeregeld? Bij AdViSup denken we graag met u mee. We begrijpen dat elke ondernemer andere wensen heeft en we passen onze dienstverlening daar graag op aan. Zo assisteren we een groot deel van onze klanten in het zelf voeren en overzichtelijk houden van de boekhouding. Ook zijn veel van onze relaties, ondernemers die juist de administratie aan ons overlaten waardoor zij zich volledig kunnen richten op het ondernemen. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons voor een gratis inventarisatie. Samen kijken we naar de huidige administratie en bekijken we waar we u bij kunnen assisteren. Benieuwd? Neem dan contact op om een afspraak in te plannen.



Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Volg ons op Facebook, LinkedIn en Twitter