6 praktische social media tips

Publicatie datum: 2 oktober 2017 11:50
Een Facebook en Instagram account zijn zo aangemaakt. Maar dan? Deze 6 praktische social media tips gaan je zeker helpen!


Social media marketing 

Eerder dit jaar gaven wij marketing tips voor zzp-ers (klik hier). Een van de tips ging over social media. Een profiel is zo gemaakt en je kunt vrij eenvoudig en goedkoop een groot bereik krijgen. Maar wat kun je dan plaatsen, waar haal je inspiratie uit en hoe vaak moet er een bericht geplaatst worden? Hier is helaas niet één antwoord op te geven, dit verschilt per bedrijf. Een kledingwinkel heeft er bijvoorbeeld baat bij om iedere dag, of zelfs meerdere keren per dag een bericht te plaatsen met mooie foto's van de collectie. Voor een dienstverlenende organisatie volstaan vaak een of enkele berichten per week met handige tips en tricks.

De grote jongens op de markt hebben meestal hele social media teams die continu met gave ideeën komen. Voor een kleinere ondernemer, dan wel zzp-er is het soms lastig om te bedenken wat je moet plaatsen. Wij helpen je op weg met 6 praktische social media tips. 


Social tip 1: Tips & Tricks

Als ondernemer ben je gespecialiseerd in een bepaald vakgebied. Hiermee kun je eenvoudig je doelgroep van adviezen voorzien. Geef praktische tips, een stappenplan of schrijf een korte handleiding. Hou het simpel en maak het niet te ingewikkeld. Let hierbij goed op de schrijfwijze en vermijd vakjargon. 


Social tip 2: Rubrieken

Maak het jezelf makkelijk en werk met vaste rubrieken, bijvoorbeeld een wekelijkse blog met voedingstips Op die manier creeer je voor jezelf een bepaalde routine en kost het nadenken over nieuwe content niet teveel tijd. Je gaat tenslotte steeds verder in een bepaald thema. Rubrieken zijn ook voor je doelgroep fijn. Men weet waarvoor ze bij jou terecht kunnen en wanneer er nieuwe tips, video's enzovoorts online staan. 


Social tip 3: Inhakers

Inhakers zijn leuk en altijd actueel! Je kunt bijvoorbeeld inhaken op de feestdagen met een foto in sinterklaas outfit of haak in op bijvoorbeeld een sportevent waarin Nederland actief is. Er zijn complete jaarkalenders te vinden, waarmee je bij wijze van spreken iedere dag wel ergens op kan inhaken. Pas hier mee op en gebruik inhakers vooral als leuke aanvulling op je eigen content. Anders is de lol er ook bij je volgers snel vanaf. 


Social tip 4: Herhalen

Heb je een geweldige blog geschreven vol praktische tips? Die tips kun je hergebruiken. Je hoeft echt niet iedere keer opnieuw het wiel uit te vinden. Licht op Facebook bijvoorbeeld één van de tips uit en verwijs onderaan je post vervolgens naar je artikel. Grote kans dat men vanzelf door klikt en jij weer nieuwe (vaste) bezoekers weet te bereiken. 


Social tip 5: Klant aan het woord

Voor en na verhalen werken fantastisch en wie kan je product of dienst beter 'bewijzen' dan je klant? Afhankelijk van wat je verkoopt, kun je wekelijks of maandelijks een klant aan het woord laten. Laat hem bijvoorbeeld vertellen waarom hij bij jou terecht kwam en wat het resultaat van de samenwerking was. Foto's werken hierbij goed en maken het verhaal nog geloofwaardiger. 


Social tip 6: Maak het persoonlijk

Mensen willen praten en werken met mensen, niet met een bedrijf. Durf je verhaal te doen, laat foto's zien van wat je aan het doen bent en hou het niet te formeel. Uiteraard bedoelen we geen feest foto's van het weekend. Leuke foto's van een netwerkborrel of van een interessante ontmoeting met een nieuwe klant of zakenpartner werken daarentegen wel goed. 

Aan de slag!

Met deze tips kun je vrij snel je eigen social media kalender maken. Door een kalender te volgen hoef je niet steeds na te denken over wat je kan plaatsen en wanneer. Door gewoon te doen, merk je gauw genoeg wat werkt en wat voor jou prettig is. Heb je hulp nodig bij de planning of bij het creëren van content? Neem vrijblijvend contact met onze marketing consultants op. Zij helpen je heel graag op weg.

 


Wil je op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op FacebookLinkedIn en/of Twitter.