U bent net gestart met uw bedrijf of u bent al een tijdje bezig. Waarschijnlijk heeft u van diverse kanten gehoord dat u iets met marketing moet doen. Begrijpelijk, maar u vindt het vooral duur en arbeidsintensief klinken. Dat is gedeeltelijk waar. Echter, met een paar handige tips en tools is het gemakkelijk in te zetten en gaat het juist voor u werken. We geven u alvast 4 praktische marketing tips.
De naam, het logo, een slogan, kleur, maar ook de keuze voor berichtgeving. Wat plaatst u wel en wat kan u beter achterwege laten. Het opbouwen van een sterk imago heeft tijd nodig. Belangrijk is dat u werkt aan de herkenbaarheid, zowel in uitstraling als in hoe u gezien wenst te worden. Begin hier zo vroeg mogelijk mee en zorg voor consistentie. Zodra u bijv. de keuze hebt gemaakt voor een bepaalde kleurstelling in uw logo, voer deze dan door in uw hele huisstijl. Ditzelfde geldt voor lettertypes; gebruikt u op de website overal Arial, voer dit dan ook door in uw offertes en andere formulieren.
Marketing tip 2 is wellicht een open deur, echter blijkt dat slechts 13% van de MKB ondernemers online marketing actief gebruikt. Uiteraard gaat dit verder dan enkel Social Media. Dit laatste wordt ook wel actiever gebruikt, maar hier valt winst te behalen. Social media is een van de goedkoopste en eenvoudigste methodes om in contact te komen met uw doelgroep. Een profiel is snel aangemaakt en u kunt zo vaak plaatsen als u wilt. Echter raden we u aan wat langer na te denken en een zogenaamde marketingstrategie op te zetten. Terug naar tip 1; past uw bericht bij uw imago? Op een bericht over wat u dit weekend heeft uitgespookt zit niet iedereen te wachten. Gebruik ook statistieken, deze vertellen u welk bericht goed werkt en wat anders kan. Een grotere groep aanspreken kan via een advertentie. Alvorens u € 100 uitgeeft, is het wel handig om meer info in te winnen. Doe het op de meest effectieve manier en gooi geen geld weg.
Weer een open deur! Investeer in een goede website, die doet wat het moet doen en die gevonden wordt. Die website moet er dus in ieder geval komen. Maar als u er ook nog wat aan wilt hebben, is het van belang dat hij voldoet aan een aantal zaken. Denk hierbij onder andere aan:
Waar haalt u uw inspiratie uit? Zijn dat bepaalde personen of bedrijven? Door met deze mensen te praten kunt u nieuwe inspiratie op doen. Dit kan u bijvoorbeeld helpen bij het creëren van nieuwe content (dit begrip kent vele definities, eenvoudig gezegd: informatie dat een bepaald doel dient. Denk aan teksten op uw website, blogs, vlogs, etc.). Weet u veel over een bepaald onderwerp? Gebruik uw kennis en deel dit met uw klanten, website bezoekers, volgers op social media enzovoorts. Hieruit kunnen nieuwe fans ontstaan die mogelijk klant kunnen worden.
Er zijn natuurlijk nog veel meer tips te noemen, maar waarschijnlijk bent u met bovenstaande wel een tijde zoet. Heeft u hulp nodig bij het opzetten van uw marketingstrategie, de website of behoefte aan een frisse blik? Neem vrijblijvend contact op. We komen graag bij u langs voor een eerste kennismaking.
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws over AdViSup en interessante ontwikkelingen en nieuwtjes rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op Facebook, LinkedIn en/of Twitter.