Een vraag die iedere ondernemer bijna dagelijks krijgt. Gesteld vanuit interesse of vanuit een sociale invalshoek. Meestal is het antwoord snel; 'Goed en bij jou?'. Maar weet u eigenlijk echt hoe het met de zaak gaat? Boekhouden is vaak een verplichting voor ondernemers. Maar wanneer u die cijfers toch al opstelt voor de belastingaangifte, waarom dan niet meteen goed gebruiken? Een adviesbureau inschakelen kan altijd nog, de belangrijkste informatie heeft u al in handen, uw eigen cijfers.
Cijfers zeggen meer dan u denkt. Ga eens na, alle in- en verkopen staan in de boeken, er is een splitsing in periodes en wellicht kunt u zelfs zien welke klant, hoeveel omzet. Een tekst die wij vaak gebruiken is als volgt: Uit het verleden komt het heden en vanuit het nu komt de toekomst. Iedere beslissing die u in het verleden heeft genomen, heeft bijgedragen aan waar u op dit moment staat. Met de cijfers van dit moment, kunt u weer bijsturen op wat de toekomst gaat brengen.
Tips voor het slim gebruiken van cijfers
Wellicht kent u het Paretoprincipe, ook wel de 80/20 regel. Deze regel kan in veel situaties ingezet worden, echter in dit artikel doelen we op het volgende; zorgt 20% van uw klanten voor 80% van de omzet? Er is al veel over geschreven, vooral positief. Tenslotte kan dit ook betekenen dat slechts 20% van uw inspanningen zorgt voor 80% resultaat. Maar er is een keerzijde. Stel dat deze regel op uw bedrijf van toepassing is en een van de grote klanten stopt met afname van uw product of dienst, dan verliest u in één keer veel omzet. Probeer dit moment voor te zijn. Blijf met de klant in gesprek, weet wat er speelt en probeer steeds net die stap voor te zijn, zodat u blijft voldoen aan zijn behoefte. Zorg er vooral voor dat er een mooie balans is tussen de omzet en de verdeling in klanten.
U heeft meer informatie in handen dan u van tevoren dacht. Gebruik uw eigen cijfers. Heeft u hulp nodig bij het inzichtelijk maken van uw cijfers of kunt u onafhankelijk financieel advies gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op, onze consultants helpen u graag op weg.
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Volg ons op Facebook, LinkedIn en Twitter.