NIEUWSBERICHT



Wat vertellen de cijfers

Publicatie datum: 30 april 2019 00:00
Boekhouden is voor veel ondernemers een verplichting richting de Belastingdienst. De cijfers die hieruit voortkomen zeggen vaak meer dan u denkt. Gebruik ze daarom slim en zoek naar de betekenis achter de cijfers.


Hoe gaan de zaken?


Een vraag die iedere ondernemer bijna dagelijks krijgt. Gesteld vanuit interesse of vanuit een sociale invalshoek. Meestal is het antwoord snel; 'Goed en bij jou?'. Maar weet u eigenlijk echt hoe het met de zaak gaat? Boekhouden is vaak een verplichting voor ondernemers. Maar wanneer u die cijfers toch al opstelt voor de belastingaangifte, waarom dan niet meteen goed gebruiken? Een adviesbureau inschakelen kan altijd nog, de belangrijkste informatie heeft u al in handen, uw eigen cijfers. 


Cijfers van toen en nu

Cijfers zeggen meer dan u denkt. Ga eens na, alle in- en verkopen staan in de boeken, er is een splitsing in periodes en wellicht kunt u zelfs zien welke klant, hoeveel omzet. Een tekst die wij vaak gebruiken is als volgt: Uit het verleden komt het heden en vanuit het nu komt de toekomst. Iedere beslissing die u in het verleden heeft genomen, heeft bijgedragen aan waar u op dit moment staat. Met de cijfers van dit moment, kunt u weer bijsturen op wat de toekomst gaat brengen.


Tips voor het slim gebruiken van cijfers

  • Vergelijk periodes: Zet dit kwartaal af tegen het vorige kwartaal, maar vergelijk ook dit kwartaal met hetzelfde kwartaal een jaar geleden. U kunt zoveel vergelijken als u wilt (per dag, week of maand). Vergelijkingen geven inzicht in bijvoorbeeld seizoensinvloeden maar uiteraard ook of u op schema loopt qua doelstellingen van dit jaar. 
  • Wat kost het en wat brengt het op: Kijk eens kritisch naar uw producten of diensten: brengt ieder product genoeg op ten opzichte van de kosten die gemaakt zijn? Zijn er producten die u beter kunt schrappen of ziet u ergens een enorme groei en zit daar wellicht ruimte voor een nieuwe markt? Probeer de behoefte van de klant te doorgronden.
  • Kosten en budgettering: Heeft u goed in kaart welke kosten u maakt? Zet u bijvoorbeeld zomaar advertenties of zit er een plan achter en weet u hoeveel marketingbudget u per jaar te besteden heeft? Het is verstandig om hier voor de start van het nieuwe jaar over na te denken, maar scan gedurende het jaar ook of u nog op de goede weg zit.

Cijfers omtrent klanten


Wellicht kent u het Paretoprincipe, ook wel de 80/20 regel. Deze regel kan in veel situaties ingezet worden, echter in dit artikel doelen we op het volgende; zorgt 20% van uw klanten voor 80% van de omzet? Er is al veel over geschreven, vooral positief. Tenslotte kan dit ook betekenen dat slechts 20% van uw inspanningen zorgt voor 80% resultaat. Maar er is een keerzijde. Stel dat deze regel op uw bedrijf van toepassing is en een van de grote klanten stopt met afname van uw product of dienst, dan verliest u in één keer veel omzet. Probeer dit moment voor te zijn. Blijf met de klant in gesprek, weet wat er speelt en probeer steeds net die stap voor te zijn, zodat u blijft voldoen aan zijn behoefte. Zorg er vooral voor dat er een mooie balans is tussen de omzet en de verdeling in klanten.  


U heeft meer informatie in handen dan u van tevoren dacht. Gebruik uw eigen cijfers. Heeft u hulp nodig bij het inzichtelijk maken van uw cijfers of kunt u onafhankelijk financieel advies gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op, onze consultants helpen u graag op weg.  



Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Volg ons op FacebookLinkedIn en Twitter.