Ziekte op vakantie

Publicatie datum: 5 juli 2016 11:30
Een jaar hard gewerkt, tijd voor vakantie! Maar dan wordt uw medewerker ziek. Is ze de vakantiedagen kwijt of zijn er bepaalde regels en rechten?

Wanneer ziekte zorgt voor het vakantiebederf is het goed om op de hoogte te zijn van de rechten en plichten. Het is belangrijk dat de medewerker zich ziek meldt bij de werkgever en een arts bezoekt, welke een verklaring opstelt die bij u als werkgever ingediend wordt. Tevens moet de werknemer gedurende de ziekteperiode bereikbaar zijn voor de werkgever. 


Gaat de medewerker niet naar een arts, dan kunt u als werkgever de dagen als vakantiedagen aanmerken. Over het gebruik van bovenwettelijke vakantiedagen kunnen per bedrijf afwijkende afspraken zijn gemaakt. Het is verstandig dergelijke zaken goed intern te communiceren, zodat een werknemer altijd weet welke pad bewandeld moet worden, wanneer ziekte daadwerkelijk zorgt voor een vervelend verloop van de opgenomen vakantiedagen. 


Natuurlijk nog belangrijker; zorg dat u en uw medewerkers niet ziek worden en geniet van de welverdiende  vakantie!