Telefonische verkoop, wat mag wel en wat niet?

Publicatie datum: 7 november 2016 11:49
Iedereen kent het wel, de telefonische verkoper. Meestal is direct duidelijk dat het om telefonische verkoop gaat, echter is dat lang niet altijd het geval. Lees hier wat u als consument of verkoper echt moet weten.

Telefonische verkoop, de basis regels

Zowel voor de persoon die belt, als voor de persoon die gebeld wordt zijn er een aantal regels, rechten en plichten waarvan het goed is om op de hoogte te zijn. Wist u bijvoorbeeld dat de verkoper verplicht is direct bij de start van het gesprek te vertellen wie hij is, namens welk bedrijf hij belt en dat het doel verkopen is? Bij telefonische verkoop heeft de verkoper tevens een informatieplicht. Tijdens het gesprek moet minimaal naar voren komen wat er verkocht wordt, wat de kosten zijn en hoe lang de bedenktijd is. Daarnaast is het goed om te weten dat er bij bepaalde producten of diensten enkel schriftelijk een overeenkomst tot stand kan komen.

Schriftelijk akkoord bij telefonische verkoop

  • Een schriftelijke overeenkomst is verplicht wanneer er geregeld diensten afgenomen gaan worden, bijvoorbeeld bij abonnementen.
  • Een schriftelijke overeenkomst is verplicht bij het geregeld leveren van elektriciteit, gas, water of stadsverwarming.
  • Het telefonische aanbod dient schriftelijk bevestigd te worden, waarna de koper tekent voor akkoord, dit mag zowel per post als per mail.
  • De koper heeft na ondertekening een bedenktijd van 14 dagen. Bij gemengde verkoop (koop en dienst) gaan de 14 dagen in de dag na ontvangst van het product.
  • De regels voor het geven van een schriftelijk akkoord gelden niet indien de koper zelf belt naar het bedrijf, bij gemende overeenkomsten die via telefonisch verkoop tot stand komen en bij verlenging van bestaande overeenkomsten die betrekking hebben op het geregeld leveren van elektriciteit, gas, water of stadsverwarming.

Wie mag u bellen / door wie mag u gebeld worden?

Als bedrijf mag u in principe iedereen bellen, mits zij geregistreerd staan in het bel-me-niet-register. Ieder natuurlijk persoon kan zich hierin inschrijven, dat betekent dus naast consumenten, ook een eenmanszaak, maatschap of vof. Een BV of NV kan zich hierin niet laten opnemen. Belt u toch iemand die in het register staat, dan riskeert u een klacht en bijbehorende boete. Een uitzondering hierop zijn bestaande en voormalige klanten, welke u ondanks registratie toch mag bellen. Let wel, u dient de klant wel te vragen of zij in uw bel bestand willen blijven staan. Personen die u belt die niet in het bel-me-niet-register staan, bent u verplicht te wijzen op het bestaan van het register, waarna u de mogelijkheid biedt de persoon in te schrijven. Om problemen te voorkomen, raden wij u aan voor iedere telefonische verkoop ronde een nieuwe lijst uit te draaien vanuit het register.

Extra note
Als bedrijf doet u sneller dan u denkt aan telefonische verkoop. Grote bedrijven met actief callcenter zijn waarschijnlijk goed op de hoogte van de regels.  Zorg ervoor dat u als kleine ondernemer eveneens op de hoogte bent. Bij enige twijfel, ga een schriftelijke overeenkomst aan. Op dat moment biedt u de koper voldoende gelegenheid om de aankoop in overweging te nemen. 

Neem contact met ons op bij vragen over dit artikel, wanneer u zeker wilt weten of u wel of geen gebruik moet maken van schriftelijke overeenkomsten of wanneer u andere zaken omtrent telefonische verkoop met ons wilt bespreken.