Regels bij online verkoop

Publicatie datum: 17 juli 2017 16:46
Heeft u een webshop en verkoopt u online aan consumenten? Volg de regels zodat uw klant weet waar hij aan toe is en u niet voor verassingen komt te staan.


Online verkoop

Steeds meer winkels verdwijnen uit het straatbeeld en het aantal webwinkels blijft meer toenemen. In de afgelopen 10 jaar is dit zelfs verzesvoudigd. Hierbij is het lang niet meer standaard dat er naast de webwinkel ook een fysieke winkel is. Is er dan nog ruimte voor een nieuwe online shop? Als u een gat in de markt ziet en het goed aanpakt, is er zeker nog rek. Belangrijk is wel dat u een professionele uitstraling met uw site heeft en dat op de site alle informatie staat vermeld die voor de consument van belang kunnen zijn. Aan online verkoop zijn vrij veel regels verbonden, ze zijn niet ingewikkeld, maar u moet hier wel gehoor aan geven. We zetten ze op een rijtje. 


1. Algemene informatie

De website moet geen zoekplaatje zijn, de algemene informatie moet eenvoudig en snel door de consument gevonden worden. Let wel, enkel de gegevens vermelden in de algemene voorwaarden of ergens verstopt op de site is niet voldoende. Zet het bijvoorbeeld onder een knop; Contact of Over ons. Denk bij algemene informatie aan het volgende: 

  • Naam: Handelsnaam zoals ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (K.v.K.)
  • Adres en contactgegevens: Vanaf welk adres wordt de shop gerund en hoe bent u te bereiken
  • BTW nummer en K.v.K. nummer
  • Klachtenregeling en een link naar het Europese onlineplatform voor geschilbeslechting 

2. Aanbod

De potentiële klant moet weten wat u aanbiedt, zorg dus dat u duidelijk de product specificaties benoemt. Ook dient de prijs inclusief btw goed vermeld te worden, tezamen met de hoogte en berekening van eventuele bijkomende kosten. Bij abonnementen zijn de looptijd, termijnen en opzeg mogelijkheden van belang. Wordt het product of de dienst door een derde geleverd, vermeld deze partij dan eveneens op de website. Ook over de betaling en levering dient u duidelijk te zijn. Levert u bijvoorbeeld niet in het buitenland of wordt de levering door een andere partij uitgevoerd, vermeld dit duidelijk. Voor de betalingen zijn er extra regels. U moet onder andere laten zien wat de extra kosten zijn voor een bepaald betaalmiddel, echter mag dit niet hoger zijn dat uw eigen kosten voor gebruik van dit middel. Uw klant heeft recht op een deugdelijk product; ontvangt hij een niet werkend of kapot artikel, dan dient u dit te herstellen of vervangen, zonder extra (verzend-)kosten te rekenen. 

3. Bestelling

Zorg dat het bestelproces geen vragen oproept en wees duidelijk over de te volgen stappen. Nadat de klant zijn winkelwagen heeft gevuld, komt hij in het bestelproces. Hierin moet tenminste duidelijk zijn welke producten hij heeft gekozen en welke prijs hieraan hangt. Vanuit het overzicht moet hij de mogelijkheid hebben wijzigingen aan te brengen. Vermeld nogmaals duidelijk de opties voor betaling en levering. Let op dat er geen standaard opties zijn aangevinkt die extra kosten met zich meebrengen. Zijn er algemene voorwaarden van toepassing, zorg dan dat deze duidelijk op de website zijn vermeld en dat men hier akkoord voor geeft. Vink dit niet automatisch aan. Sluit af met een duidelijke knop die aangeeft dat men nu gaat bestellen. 

4. Herziening


Bij online verkoop heeft de consument recht op wettelijke bedenktijd. Dit is vastgesteld op 14 dagen, ongeacht of het product is open gemaakt of afgeprijsd. Let op, hier zijn uitzonderingen op, bijvoorbeeld voor bepaalde hygiënisch of bederfelijke producten, maar ook wanneer het product tijdens de bedenktijd wordt gebruikt. Zorg dat u duidelijk communiceert hoe en wanneer u het reeds betaalde bedrag terug stort en of er aan de retourzending kosten zijn verbonden. Bij de zending verstrekt u duidelijke informatie over het retourneren, onder andere via het formulier ontbinding. Wanneer u onvolledige informatie verstrekt, kan een klant tot een jaar langer van de koop afzien. 


Extra regels bij online verkoop


Wanneer klanten op uw website gegevens achterlaten en kunnen betalen, is een beveiligde netwerkverbinding uiteraard een vereiste, zorg dat u dit goed regelt. Voor sommige producten en diensten gelden er nog extra regels. Lees u goed in en bekijk wat specifiek voor uw online shop van toepassing is. Indien u zich (onbewust) niet aan de voorwaarden houdt, kunt u onverhoopt te maken krijgen met vervelende situaties. De consument staat in dat geval bijna altijd sterker. Heeft u hulp nodig bij uw online verkoop, dit kan zijn op marketing gebied, maar uiteraard ook op financieel gebied, neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag samen naar de mogelijkheden en helpen u op weg.  



Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op Facebook, LinkedIn en/of Twitter.