Nieuwe gedragscode banken voor ZZP

Publicatie datum: 16 oktober 2017 13:06
Vanaf 1 januari 2018 gaat de nieuwe gedragscode van banken in. Zal deze vernieuwde zorgplicht de financiële dienstverlening naar ZZP-er en kleine ondernemer verbeteren?



Noodzaak voor nieuwe gedragscode banken


Als kleine ondernemer of zelfstandige ontbreekt het vaak aan deskundige en inhoudelijke kennis over financiële zaken, een nieuwe gedragscode moet daar verandering in brengen. Wat vaak gebeurt is dat men afgaat op de informatie die voorhanden is, en dat is niet altijd voldoende. Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Financiën, gaf aan dat de behoefte bestaat aan een betere beschermingspositie van de kleine ondernemer. Zelfstandigen die in conflict zijn met hun bank geven aan dat financiële kosten voor een rechtsgang vaak een te hoge drempel vormen.

'Een betere bescherming zou de positie van kleinzakelijke klanten kunnen versterken, met name bij financieringsproducten,' schreef Minister Dijsselbloem dit voorjaar in een brief aan de Tweede Kamer. In een eigen poging invulling te geven aan wensen van de kleine zakelijke klant ontwikkelt de Nederlandse Vereniging  van Banken (NVB) een sectorbrede gedragscode die volgend jaar in werking treedt. 


Invulling gedragscode 


De NVB is druk bezig om gestalte te geven aan de nieuwe richtlijnen. Wel is al bekend dat de informatievoorziening nog beter wordt. Klanten zullen beter voorgelicht worden over de te verwachten diensten en plichten. Dit zal hun informatiepositie verbeteren en de rechtszekerheid van het ondernemerschap vergroten. 

Praktisch betekent dit dat banken meer tijd uittrekken om kredieten en pakketten beter toe te lichten. Ondernemers zijn hierdoor veel bewuster van de te nemen risico's en eventuele gevolgen. Banken gaan ook meer eisen stellen aan de informatieverstrekking van (nieuwe) klanten. Zij gaan meer letten op specifieke situaties om zodoende een betere service te bieden. Echter, deze inzichten kunnen er ook toe leiden dat banken uiteindelijk besluiten geen krediet of service te verstrekken. 

Een ander verbeterpunt in de gedragscode is het opzetten van een klachtenloket speciaal gericht op de kleine ondernemer. Als tussenkomst, in het geval van conflict, kan de ondernemer zich hier melden. Een langdurige en kostbare rechtsgang wordt daarmee vermeden. Over de inhoudelijke vormgeving is nog niet veel informatie naar buiten gebracht. Wel wordt er gesproken over een zakelijke variant van het op consumenten gerichte Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). 


Grenzen aan verantwoordelijkheid


De financiële sector is steeds vaker bezig om haar dienstverlening te verbeteren. De zorgplicht die nu gestalte krijgt in de nieuwe gedragscode geeft blijk aan de verantwoordelijkheid die banken dragen. Deze nieuwe maatregelen gaan het ondernemerschap van de kleine ondernemer duidelijk vergroten. Maar ook de ondernemer heeft zo zijn verantwoordelijkheid te nemen. Banken gaan duidelijker communiceren en meer informatie verschaffen. Uiteindelijk is het aan de ondernemer om zich goed te informeren over plus- en minpunten, mogelijke risico's en voorwaarden. De nieuwe gedragscode treedt per 1 januari 2018 in werking. Behoefte aan meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op



Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op FacebookLinkedIn en/of Twitter.