Uw naam is GOUD waard!

Publicatiedatum: 8 augustus 2016 12:00
Gaat u binnenkort starten met een nieuwe onderneming of overweegt u de bestaande bedrijfsnaam aan te passen in een nieuwe naam, hou dan bepaalde regels en tips in uw achterhoofd. Een naam kan veel zeggen, zorg echter wel dat u er ook het juiste mee zegt.

Een handelsnaam kan veel zeggen: ‘Accountantskantoor Kim de Vries’ geeft direct aan dat het om een accountantskantoor gaat. In bepaalde gevallen kan dit handig zijn, echter is een zogenaamde fantasienaam voor de lange termijn soms verstandiger. Alvorens u diep gaat nadenken over dé perfecte naam, is het aan te raden eerst de volgende regels te lezen. 


  • Gebruik geen foutieve informatie: Handelt u alleen, gebruik dan niet: De Vries & Partners. Bepaalde woorden mogen enkel gebruikt worden, als u het ook echt bent; zoals accountant, bank en architect. Is Kim de Vries niet officieel accountant, dan mag zij geen Accountantskantoor in haar naam opnemen. Gebruik ook geen namen van andere mensen, enkel de eigen naam kan in de handelsnaam opgenomen worden (in het geval van partners zijn uiteraard alle namen van alle partners toegestaan). Ook mag u geen rechtsvorm in uw naam opnemen waarmee u niet actief bent. Schrijft u zich bijvoorbeeld in als ZZP-er, dan mag er geen B.V., VOF of N.V. in uw naam voorkomen.
  • Gebruik geen handelsnaam die reeds in gebruik is. Voor de bestaande organisatie vervelend, voor u lastig om te onderscheiden, maar voor de klanten en leveranciers al helemaal verwarrend. Kiest u een naam die reeds gedeeltelijk in gebruik is, let dan goed op de gelijkenissen tussen de namen, hoe meer zij op elkaar lijken, hoe verwarrender het is. Kijk ook naar de activiteiten; bent u accountant en een andere Kim de Vries is bakker, dan is er weinig gelijkenis. Let tenslotte op de overlap van het werkgebied, oftewel de regio waar het bedrijf actief is; uw accountantskantoor is actief in Amsterdam en de bakker zit in Limburg, niks aan de hand!
  • Let op het gebruik van tekens in de naam. De tekens @ & + zijn toegestaan, andere tekens, bijvoorbeeld ? ! * # ? / > etc. mogen niet in de naam voorkomen. Dit is overigens ook niet aan te raden, daar dit de online vindbaarheid kan verkleinen en tevens lastig wordt in bijvoorbeeld het website adres.  
  • Bent u reeds actief en ziet u dat er een ander bedrijf later dan u is gestart en handelt met een naam die zeer veel gelijkenis heeft met uw handelsnaam, dan is er een mogelijkheid om een procedure te starten bij de rechtbank.

 
Heeft u inmiddels enkele ideeën voor de perfecte handelsnaam bedacht, dan is het nu tijd om een grondige check te doen:


  • Check nogmaals uw bedachte handelsnaam in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  • Beoordeel de namen die naar voren komen op de punten van gelijkenis (naam, activiteit en regio). Uiteraard moet hierbij rekening gehouden worden met namen van grote bedrijven die een zeer grote naamsbekendheid hebben en reeds in vele regio’s actief zijn (bijv. supermarktnamen).  
  • Zoek in de Google zoekmachine op de gekozen naam; komt deze in het buitenland voor, beoordeel dan eveneens de naam op bovenstaande punten (naam, activiteit en regio). Wellicht is de onderneming actief (geweest) in Nederland, of heeft u plannen om de grenzen over te gaan. U wilt elkaar dan niet in de weg zitten.
  • Controleer uw handelsnaam als merknaam. Wanneer uw naam teveel lijkt op een reeds geregistreerde merknaam, dan kunt u hier problemen mee krijgen. Denk bijvoorbeeld aan 'Accountantskantoor Albert Heijn', dit resulteert uiteindelijk zeker in een goed gesprek met de supermarktketen.
  • Wilt u de handelsnaam gebruiken als domeinnaam voor uw website, controleer dan eerst bij Stichting Internet Domeinnaamregistratie (SIDN) of hij nog vrij is. Registreer vervolgens eerst uw naam bij SIDN en vervolgens pas bij de Kamer van Koophandel. Na registratie bij de Kamer van Koophandel wordt uw naam namelijk openbaar. U loopt dan het risico dat iemand anders in de tussentijd uw naam als domeinnaam geregistreerd heeft. Wanneer u deze dan over wilt nemen, zijn hier vaak hoge bedragen mee gemoeid. U zult helaas niet de eerste zijn die dit overkomt. 
  • Tot slot; denk goed na over de kant die u wenst op te gaan. Loopt u bijvoorbeeld tegen de 60 en start u een nieuw bedrijf op. Hou er dan rekening mee dat u deze bijvoorbeeld op uw 67e wilt verkopen. Een handelsnaam met uw eigen naam er in vermeld (bijv. Accountantskantoor Kim de Vries) kan dan lastig zijn. Een zogenaamde ‘fantasienaam’ (bijv. Accountantskantoor 4U)  is op de lange termijn verstandiger.


Heeft u alle stappen doorlopen en is dé perfecte naam gekozen? Dan is het nu tijd om te gaan ondernemen! Heeft u graag wat hulp bij de start van het bedrijf, bij het volgen van de regels voor de naam of bij het  kiezen van de meest geschikte rechtsvorm, neem dan zeker contact met ons op.  Wij helpen u graag op weg met deze nieuwe uitdaging!