Medewerkers zijn steeds vaker hoog opgeleid en dat vraagt om een ander ondernemers model. Vroeger werd de ondernemer gezien als de hoofdpersoon, de baas, in de hiërarchie van het bedrijf. De autoriteit die de te volgen koers uitzet. Steeds vaker blijkt echter dat zulke modellen niet langer stand houden. Dat zij contra productief werken en een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van de onderneming. Hier tegenover bestaat het idee van leiderschap; een continue proces waarin zowel de ondernemer als de medewerker(s) zichzelf en elkaar inspireert, scherp houdt en samen groeit naar een gezamenlijk einddoel.
Een vaak gehoord commentaar is dat leidinggevenden handelen vanuit de overtuiging dat medewerkers gemotiveerd moeten worden. Echter gaan ze daarmee voorbij aan de belangrijkste motivatie die een medewerker heeft: De betrokkenheid die zij voelt in relatie tot de onderneming. Medewerkers moeten niet langer benadert worden als een passief instrument. Het idee dat steeds vaker zijn intrede doet in organisaties is dat van 'ethisch leiderschap.' Hierbij gaan we er vanuit dat moreel leiderschap de transparante en open communicatie vergroot.
Creëer als ondernemer een platform waarin medewerkers de vrijheid hebben om ideeën te spreiden. Dit heeft direct resultaat in de betrokkenheid van je medewerkers. De basis hiervoor ligt in de interesse, loyaliteit, vertrouwen en het vermogen tot samenwerken tussen medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie. Zorg dat je jouw trots en passie overgeeft aan de medewerkers.
Uiteraard wil je als ondernemer dat je bedrijf floreert, dat het elk jaar beter gaat dan het jaar daarvoor. Sturen op de cijfers is daarvoor een methode maar is vaak niet genoeg. Maak medewerkers deelgenoot en winst niet het einddoel maar een positieve bijkomstigheid.
Hoe bouw je als ondernemer naar een model waarin iedereen het beste uit zichzelf haalt? Hieronder een stappenplan:
In hoeverre draag jij bij aan de ontwikkeling van je onderneming door te investeren in duurzame meerwaarde voor medewerkers en klanten? Zou je hier eens met iemand anders over willen sparren? Laat het ons weten. We gaan graag met je in gesprek, dus neem gerust contact op met onze consultants.
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op Facebook, LinkedIn en/of Twitter.