NIEUWSBERICHT



Dossier eindejaarstips: BTW

Publicatie datum: 23 november 2018 10:00
De komende weken staan in het teken van de afronding van 2018 en voorbereiding op 2019. Als ondernemer is het mogelijk om fiscaal voordeel te behalen wanneer men tijdig in actie komt. We geven een beknopt overzicht van de verandering op het gebied van belastingen.


Dossier eindejaarstipsBTW


Bij een correcte afronding, hoort ook een gedegen voorbereiding op eventuele veranderingen voor het nieuwe jaar. Op fiscaal gebied staan er in 2019 een aantal belangrijke veranderingen te wachten. De komende weken leggen wij een dossier aan met de grootste aandachtspunten ter afronding van 2018, uitgesplitst in de categorieen BTW, IB ondernemer en DGA. Deze week tips op het gebied van BTW


Bewaartermijn


Het bewaartermijn van de administratie is wettelijk bepaald op 7 jaar. De administratie van 2011 en ouder mag aan het einde van dit jaar vernietigt worden. Let wel: het bewaartermijn van btw op onroerende zaken is 10 jaar. Aktes en polissen dienen altijd bewaard te blijven. 


Verhoging laag btw tarief 


Het lage btw tarief van 6% wordt aangepast naar 9%. Hoewel dit nog niet voor honderd procent zeker is (de uiteindelijke beslissing volgt in december) u kunt hier wel al vanuit gaan. Deze verhoging heeft gevolgen voor uw bedrijf, denk aan de aanpassing van facturen, prijzen enzovoorts. In dit artikel staat meer uitleg aangevuld met praktische tips.


Facturen

Vanaf 1 januari 2017 is het makkelijker geworden om de btw terug te vragen op het moment dat duidelijk wordt dat de debiteur niet gaat betalen. Als nog niet direct duidelijk was dat facturen oninbaar zijn, mag de gevorderde btw een jaar na het oninbaar worden teruggevraagd worden. Dit betekent dat voor oninbare facturen uit 2017 per 1 januari 2019 de btw kan worden teruggevraagd. Terugvragen doet men in de reguliere btw-aangifte.


Suppletieaangifte


Is er te veel of te weinig btw afgedragen, dan kunt u een suppletieaangifte doen. Correcties tot € 1.000,- worden bij de eerstvolgende btw-aangifte meegenomen. Bedragen daarboven worden verplicht per suppletieaangifte gedaan. Wanneer het suppletieformulier binnen 3 maanden na afloop van het jaar waarin de btw betaald moest worden, wordt ingediend, dan betaald u geen belastingrente. U krijgt wel een mogelijke verzuimboete opgelegd. 


Fiscale eenheid

Om een fiscale eenheid per 1 januari 2019 te verbreken dient men het verzoek tot ontbinding uiterlijk op 31 december 2018 in te dienen bij de belastingdienst. Tussentijdse ontbinding gedurende een lopend boekjaar is mogelijk, maar wordt niet aangeraden. Afzonderlijke BV's worden na ontbinding weer zelfstandig belastingplichtig. 


Kleine ondernemersregeling

Voor de kleine ondernemer die als natuurlijk persoon staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, is er de Kleine Ondernemersregeling (KOR). Wanneer de totale som aan belastingen niet uitkomt boven de € 1.883,- dan kan men belastingvermindering aanvragen. Soms hoeft er helemaal geen btw betaalt te worden en is er geen sprake van een administratieve verplichting. Let wel, per 1 januari 2020 wordt de KOR aangepast.  Er komt een omzet gerelateerde vrijstellingsregeling voor alle ondernemers, ongeacht of u IB of VPB ondernemer bent. 


Bovenstaande onderwerpen zijn een selectie van AdViSup. Dit betreft niet het complete belastingplan voor 2019. Heeft u vragen over de fiscale mogelijkheden binnen uw eenmanszaak, VOF of B.V. of is de onderneming in 2018 veranderd van rechtspersoon? Bij AdViSup helpen wij u graag bij de fiscale afwikkeling. Laat uw mailadres en/of telefoonnummer achter op het contactformulier. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact op voor een afspraak. 



Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Volg ons op Facebook, Linkedin en Twitter