Crowdfunding, iets voor u?

Publicatie datum: 31 oktober 2016 11:30
U heeft een geweldig idee, maar de financiële middelen zijn (net) niet toereikend. Wel eens gedacht aan crowdfunding?

Voor de financiering van uw nieuwe project of start-up kunt u als ondernemer natuurlijk naar de bank. Hier doet u een kredietaanvraag waarna u hoopt startkapitaal te verkrijgen. Bij crowdfunding heeft u rechtstreeks contact met uw investeerder, er is geen sprake van een financiële intermediair. Zeker wanneer u het kapitaal via de bank niet heeft verkregen, een perfect middel om alsnog uw doel te behalen.   

Crowdfunding, de uitleg

Bij crowdfunding wordt geld opgehaald bij mensen; 'de crowd'. Gebruikelijk is dat er een website of platform voor wordt opgericht, waarop in ieder geval staat wat het project inhoudt inclusief de vermelding van het beoogde bedrag. Mensen die geïnteresseerd zijn in uw project en bereid zijn te investeren kunnen dit doen voor grote en kleine bedragen. Crowdfunding kan worden ingezet voor kleinschalige projecten (bijv. voor kunst gezelschappen), waarbij vooral particulieren worden aangesproken. Veel vaker worden bedrijven gevraagd te investeren in een nieuw project of start-up. Het bedrag dat een bedrijf investeert ligt gemiddeld tussen de € 20.000 en € 200.000.

Verschillende vormen van crowdfunding: 

  • donatie (zonder tegenprestatie)
  • lening (terugbetaling volgt t.z.t. met rente)
  • converteerbare lening (uiteindelijk om te zetten in aandelen)
  • niet-financiële tegenprestaties (product, dienst, recht op deelname, e.d.)
  • aandelen (als investering: vergoeding afhankelijk van het resultaat)

Hoe pakt u het aan?

Crowdfunding kan pas echt voor u gaan werken, als u het op de juiste manier aanpakt. Om aan investeerders te komen is het van belang dat u bekendheid geeft aan het project en draagvlak creëert. Hiervoor is goede marketing van groot belang. Ook staat of valt het idee natuurlijk met een goed en aansprekend plan, waarin direct naar voren komt waar de financiering voor benodigd is en op welke wijze u een tegenprestatie kunt bieden. Uiteindelijk vormt het voor u ook nog een perfect middel om de markt te onderzoeken op interesse naar uw nieuwe product/dienst.

De voor- en nadelen

Crowdfunding is geschikt voor start-ups, maar ook voor projecten van bedrijven die willen groeien. Het belangrijkste is dat de potentiële investeerder een goed gevoel heeft bij uw idee. Of dat nou een eenmalig kunst uitvoering of de start van een compleet nieuw product is, dat maakt dan niet zo veel meer uit. Let wel, er kleven veel voordelen aan crowdfunding, maar vergeet ook niet dat er wat nadelen zijn.  

Voordelen crowdfunding

  • Mogelijkheid om toch door te gaan, na afwijzing van de bank
  • De ondernemer bepaald grotendeels zelf de voorwaarden
  • Mogelijkheid om de markt te onderzoeken op vraag naar uw idee
  • Investeerders worden als vanzelf ambassadeurs van het plan

Nadelen crowdfunding:

  • Het kost veel tijd en energie
  • U dient relatief veel financiële informatie te delen met potentiele investeerders 
  • In principe wordt het bedrag niet uitgekeerd als het streefbedrag niet gehaald wordt

Heeft u voldoende tijd, kennis en een goede portie doorzettingsvermogen om in relatief korte tijd veel mensen mee te krijgen en beschikt u al over een redelijk netwerk? Niets staat uw idee meer in de weg. Tijd voor crowdfunding! Heeft u geen idee waar u moet beginnen of twijfelt u of crowdfunding iets voor u is? Neem even contact met ons op, we denken graag met u mee en helpen u op weg.