Aannemen van een medewerker

Publicatie datum: 8 mei 2017 10:29
Gaat u uitbreiden en (voor het eerst) een nieuwe medewerker aannemen? Zorg dat u tenminste deze 5 belangrijke stappen doorloopt.


Hoera, een nieuwe medewerker!

Een nieuwe medewerker staat vaak voor groei. Uw bedrijf loopt goed en u heeft handen nodig. Tijd om extra personeel aan te nemen. Regelt u alles zelf of schakelt u een HR professional in? Het is een vak apart, echter komt u met enige voorbereiding natuurlijk zelf ook een eind. De sollicitatiegesprekken en loononderhandelingen zijn het begin, daarna volgt het officiële gedeelte. Dat is waar we ons in dit artikel op richten volgens 5 handige stappen: 


Stap 1: Identificatie van de medewerker

Voor de eerste werkdag van de nieuwe medewerker dient u vast te stellen of hij wel is, wie hij zegt dat hij is, identificeren dus. Dit doet u als volgt:

  1. Vraag de medewerker om een origineel en geldig identiteitsbewijs (paspoort of ID-bewijs, rijbewijs is niet toegestaan) en controleer of dit een echt document is en hoort bij de persoon die u aanneemt. 
  2. Maak een kopie van het identiteitsbewijs, waarop tenminste het documentnummer, de pasfoto en het BSN nummer goed weergegeven zijn. Bewaar dit in het personeelsdossier zolang uw personeel in dienst is, plus 5 jaar na afloop van het dienstverband. 
  3. Komt uw nieuwe medewerker niet uit Nederland? Ga na of u hem of haar wel in Nederland mag laten werken, check hiervoor onder andere de vergunning. 

Stap 2: Belastingdienst

Neemt u voor het eerst personeel aan, meld u bij de Belastingdienst aan als werkgever. Dit doet u met het formulier 'Melding loonheffingen aanmelding werkgever' welke te vinden is op de site van de Belastingdienst. De Belastingdienst zorgt er vervolgens voor dat u een loonheffingennummer ontvangt, waarmee u de aangifte kunt doen. Tevens ontvangt u een bericht wanneer u de aangifte moet doen. Bij een volgend personeelslid hoeft u deze handeling niet opnieuw te doen, u neemt hem of haar gewoon mee in de aangifte.

Stap 3:  Hou een loonadministratie bij

Iedere werkgever is verplicht een correcte loonadministratie bij te houden. Lukt u dit zelf niet of heeft u hier onvoldoende kennis of middelen (denk aan bedrijfssoftware) voor, schakel dan een externe in die dat voor u doet. Fouten in de loonadministratie kunt u zich niet permitteren.

Stap 4: Voor de medewerker

Als werkgever dient u in de eerste maand uw nieuwe medewerker te informeren over zaken als de functie en aard van het werk, alsmede de plaats en arbeidsduur per dag of per week. Uiteraard moet duidelijk zijn wat de medewerker aan loon uitbetaald krijgt, de duur van het contract en het opzegtermijn en of er een proeftijd van kracht is. Informeer uw medewerker tevens over vakantie en verlof mogelijkheden. Zorg tot slot voor duidelijkheid omtrent eventuele pensioen mogelijkheden, concurrentiebeding en de aansluiting bij een CAO.

Stap 5: Denk ook hieraan

Is dit uw eerste personeelslid en heeft u aan alle bovenstaande zaken gedacht? Denk dan tot slot nog even aan de veiligheid (goede arbeidsomstandigheden, bedrijfshulpverlening etc.)  en de verzekeringen, zoals bedrijfsaansprakelijkheid, bedrijfsschade en collectieve ongevallen. Wellicht is er voor uw bedrijfstak nog meer noodzakelijk, zoek dit vooraf goed uit.


Groeien maar!

Nu u niet meer alleen bent komt er veel op u af. U kunt veel van het internet halen, soms is advies van buitenaf noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan zaken als bonusregelingen, de hoogte van het salaris en de contractuele regelgeving. Het maakt niet uit of u één of 20 mensen aanneemt, als de zaken maar goed geregeld zijn. Heeft u hier ondersteuning bij nodig, schroom niet contact op te nemen. Wij hebben uitstekende samenwerkingen met HR adviseurs die u hierbij goed kunnen helpen, denk aan het afnemen van assessments, bedrijfsjuristen die u kunnen helpen bij de regelgeving en een arbeidsrecht advocaat. Heeft u alles zelf goed uitgedacht, maar enkel hulp nodig bij de loonadministratie, ook dan zit u goed. We nemen dit graag voor u uit handen, zodat u zich kunt richten op de verdere groei van uw bedrijf. 



Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op FacebookLinkedIn en/of Twitter.

Bron: Belastingdienst