7 tips: Succesvol ondernemen

Publicatiedatum: 12 juni 2017 11:32
Een onderneming starten kunnen we allemaal, maar succesvol ondernemen is een vak apart. We geven u enkele tips.


Succesvol ondernemen voor iedereen

Een naam bedenken en inschrijven in de Kamer van Koophandel kan iedereen. U start met uw eerste klant, wellicht iemand uit uw omgeving, klant nummer twee en drie volgen. Maar dan? Wat onderscheid een 'gewone' ondernemer van een succesvolle ondernemer? Soms ligt het antwoord dichterbij dan u denkt. We geven 7 tips voor succesvol ondernemen. 

Tip 1: Volg uw passie

Een bedrijf starten vanuit het idee dat u gewoon wilt ondernemen gebeurt regelmatig. Echter, een bedrijf starten vanuit een bepaalde passie is eenvoudiger. Als startende ondernemer moet u veel tijd investeren. Was u met uw baan in loondienst alle avonden en weekenden vrij, nu pakt u vaker de laptop. Het kost u alleen weinig moeite, omdat u doet wat u leuk vindt. Zorg dat u die passie niet uit het oog verliest en stuur tijdig bij wanneer u dreigt op een ander spoor te belanden. 

Tip 2: Succesvol ondernemen door een flexibele instelling

Succesvol ondernemen kan alleen als met een flexibele instelling. Natuurlijk heeft u een plan, maar soms moet u aanpassingen doorvoeren. Een idee werkt minder goed dan gedacht, of u ziet nieuwe mogelijkheden. U krijgt te maken met mooie momenten wanneer die grote offerte getekend terug komt, maar u gaat zeker ook minder leuke momenten beleven. Probeer hier flexibel mee om te gaan, enkel dan kunt u weer positief door naar de volgende deal. 

Tip 3: Neem risico

Dit is een aanvulling op tip 2, om succesvol te ondernemen moet u soms risico nemen. Een gokje op zijn tijd is niet verkeerd, hou het uiteraard wel onder controle en doe dit niet dagelijks. Met vallen en opstaan wordt u wijzer, stap eens uit uw comfortzone en grijp die kans als hij zich voordoet. 

Tip 4: Klant is koning

Een open deur, maar wel een belangrijke. Uiteraard moet de liefde van twee kanten komen en hoeft u echt niet altijd 'ja' te zeggen, maar luister wel naar de klant. Ook als hij kritiek heeft. Een kritische klant helpt u juist uw service of product te verbeteren. Bent u druk met prospectie naar nieuwe klanten, vergeet dan vooral ook de bestaande klanten niet. Zij weten wat ze van u mogen verwachten. Kom uw afspraken na en verlies de klant nooit uit het oog.

Tip 5: Stel doelstellingen vast

Het is verstandig vooraf vast te stellen waar u naartoe werkt. U heeft met de start van uw onderneming een bepaald doel voor ogen gehad, streef dat doel na. Bij elke beslissing die u neemt kunt u uzelf de vraag stellen of het bijdraagt aan het behalen van dat doel. Uiteraard kan een bepaalde doelstelling in de loop der tijd veranderen, probeer hier dan ook tijdig op in te springen en bij te sturen.   

Tip 6: Wees kritisch naar uzelf

Ken uw sterke en zwakke punten als ondernemer. Vaak weet u wel waar u goed in bent, maar toegeven dat u ergens minder goed in bent is vaak een stap. Het is alleen wel noodzakelijk. Verzamel een team om u heen van mensen die juist op die gebieden uitblinken. Heeft u bijvoorbeeld weinig kennis van boekhouden of krijgt u voor het eerst te maken met personeel, schakel tijdig hulp van buitenaf in. 

Tip 7: Geloof in uzelf

Wanneer u twijfelt, voelt de klant dit direct. Ook hij gaat twijfelen aan uw woorden of werkzaamheden. Dit is iets wat u absoluut moet voorkomen. Terug naar tip 1; volg uw passie. U weet precies waar u het over hebt, vertel dit ook vol overgave. Heb zelfvertrouwen en geloof in uw product of dienst, dan doet de (potentiële) klant dit ook.


De bal ligt bij u

Succesvol ondernemen begint bij de ondernemer. Geloof er in en maak er wat van. Soms moet u een stap terug om vervolgens drie stappen vooruit te kunnen zetten. Wees hier niet bang voor en volg de golven van het ondernemerschap. Heeft u hulp nodig bij het vaststellen van goede (marketing) doelstellingen, bij de start van uw bedrijf, of bij uw boekhouding? Neem vrijblijvend contactop. We helpen u graag op weg naar een succesvolle onderneming! 



Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Schrijf dan in op de nieuwsbrief welke om de maand verschijnt en volg ons op FacebookLinkedIn en/of Twitter.