NIEUWSBERICHT



10-stappenplan voor starters

Publicatie datum: 1 december 2019 00:00
Een goed idee is het begin. Daarna is er werk aan de winkel. Maar hoe pak je dit aan? Dit 10-stappenplan helpt je als startende ondernemer een eind op weg.



Ondernemen vanuit passie

Vanuit passie een nieuwe bedrijf oprichten, dit is haast garantie voor succes. Maar met alleen passie kom je er niet. Er is een plan nodig. Niet perse op papier, wel in je hoofd. Waar komt je focus op te liggen, hoe ga je om met je financiën, ken je de fiscale regels van jouw branche, hoe kom je aan je klanten, ga zo maar door. Er komt de komende tijd veel op je af. Met dit 10-stappenplan helpen we je een eind op weg, daarna is het aan jou. 


Stappenplan voor starters

Als startende ondernemer is er werk aan de winkel. Begin je bij het bedenken van die ene perfecte naam of moet je gelijk naar de bank? En die leegstaande winkelruimte in de stad, nu al huren of nog even wachten? Met dit 10-stappenplan helpen we je door het doolhof van wetten, regels en gewoon leuke activiteiten. 


Stap 1: Keuzes maken

Waar ben je écht goed in? Word je specialist in een specifiek onderdeel of ga je voor de complete dienstverlening? Heb je een nieuw product bedacht of ga je bijvoorbeeld producten importeren en verkopen? Zoek iemand in je omgeving met wie je kan brainstormen. Erover praten geeft duidelijkheid en inzicht. 


Stap 2: Ondernemingsplan

Zo vanzelfsprekend en vaak vooruit geschoven, maar niet altijd noodzakelijk. Althans, niet in de opzet zoals het ooit bedacht is. Heb je externe financiering nodig, dan is het een ander verhaal en zal je met een goed plan moeten komen. Is het voor jezelf, hou het dan zo overzichtelijk mogelijk. Zet je ideeën op papier en het gaat leven. Is je idee realiseerbaar? Wees eerlijk en durf ook te dromen. Is het plan nodig voor de financiering, laat dan iemand meelezen en wees kritisch naar jezelf.


Stap 3: Financiering


De behoefte aan financiering is grotendeels afhankelijk of je een dienst of product gaat verkopen. Bij dienstverlening is vaak een computer en telefoon al voldoende om te kunnen starten. De basis is voor beide gelijk; heb je voldoende middelen of is hulp van buitenaf nodig? Om dit te bepalen stel je een financieel plan op. Hou rekening met de aankoop of huur van een eventueel (winkel)pand, de aanschaf van bedrijfsmiddelen, advieskosten, eventuele uitbesteding van werkzaamheden en onverwachte uitgaven. 


Stap 4: Rechtsvorm

Onderzoek wat het beste bij jouw situatie past. Hou rekening met groei en aansprakelijkheid. Kies je een rechtsvorm waarbij je privé aansprakelijk bent, maar snel kan starten? Of begin je direct met de B.V. en neem je wat langer de tijd? Kijk naar de plussen en minnen per rechtsvorm en vergeet niet de financiële kant van het verhaal. 


Stap 5: Bedrijfsnaam

Je naam is alles, daar ga je het de komende jaren mee doen. Wees creatief, maar verzin geen dingen die niet juist zijn. Gebruik bijvoorbeeld geen titels van niet genoten opleidingen en zet geen B.V. achter je bedrijfsnaam als je geen B.V. hebt. Klinkt logisch, toch komt het vaak voor. Hou ook rekening met online vindbaarheid, dus pas op met leestekens. De perfecte naam bedacht? Registreer hem direct als domeinnaam, zodat niemand er mee aan de haal kan gaan. 


Stap 6: Kamer van Koophandel en btw-nummer

Klaar? Inschrijven maar! Je bent vanaf nu officieel ondernemer. Met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel regel je automatisch ook de aanmelding bij de Belastingdienst. Het btw nummer volgt binnenkort vanzelf.


Stap 7: Administratie

Als ondernemer ben je verplicht een administratie bij te houden. Volg de regels, gebruik de juiste btw en hou privé & zakelijk vanaf de start strikt gescheiden. Zo hou je het beste overzicht. Is boekhouden niet jouw cup of tea, schakel dan tijdig hulp in. Als je dit niet goed regelt, zie je straks door de bomen het bos niet meer en kunnen de kosten flink oplopen.

  

Stap 8: Risico’s en verzekeringen

Ga na welke risico’s je loopt en zorg dat je de juiste verzekeringen afsluit. Stel, eventueel samen met een bedrijfsjurist, de algemene voorwaarden op en maak een standaard contract. Onderzoek ook of je vergunningen nodig hebt, dit is per sector en locatie afhankelijk. Hou tot slot rekening met de AVG regelgevingen zorg dat je goed uitdenkt hoe je hier voor jouw organisatie, invulling aan geeft. 


Stap 9: Marketing


Je bedrijf is opgericht, tijd voor actie. Ga doen wat je voor ogen had en bouw je bedrijf op. Een marketingplan kan hierbij niet ontbreken.  Enig idee waar jij je klanten gaat vinden? Ga netwerken, vertel het je omgeving en begin met het plan. Je budget is misschien beperkt, zorg dat je het slim inzet. Wellicht overbodig, toch noemen we het; Investeer in een goede website, onderzoek de mogelijkheden van online adverteren en zorg dat je zichtbaar bent op diverse kanalen.

Stap 10: GO!

Het is tijd voor actie, nu is het investeren geblazen; vooral in heel veel tijd. Achterover leunen kan misschien over een paar jaar, nu wil je knallen. Laatste tip: plan voor jezelf reflectiemomenten. Doe je volgend jaar nog steeds wat je leuk vindt, of heb je JA gezegd tegen een opdracht die eigenlijk niet bij je past? Durf keuzes te maken en geniet van de vrijheid van het ondernemerschap.  Veel succes!


Aan de slag


Dit stappenplan geeft in het kort weer waar je als startende ondernemer tenminste aan moet denken. Uiteraard komt er nog veel meer op je pad en begint vanaf nu pas echt het avontuur. Ons doel is geslaagd, als ondernemers zich gewoon bezig kunnen houden met ondernemen. Ook als je al even bezig bent, valt er nog veel winst te behalen. Kun je wel wat hulp, of een sparringpartner gebruiken? Neem vrijblijvend contact met onze adviseurs op. We helpen je graag.   



Op de hoogte blijven van nieuws en interessante ontwikkelingen rondom ondernemen in de breedste zin van het woord? Volg ons op FacebookLinkedIn en/of Twitter.